Ondernemen tijdens de coronacrisis

 In algemeen

De coronacrisis raakt ons allemaal en voor jou als ondernemer is deze tijd heel onzeker. Wij willen natuurlijk zoveel mogelijk van deze onzekerheid bij je wegnemen. We proberen dan ook al je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden. In dit artikel vind je alvast 6 handige tips.

 

1 Stel de NOW-aanvraag zo lang mogelijk uit

De aanvraag van de NOW-subsidie mag je doen over een periode van drie maanden waarin je omzetverlies hebt door de coronacrisis. Bij de aanvraag kun je aangeven welke periode je het meeste omzetverlies hebt. Dit kan over de periode maart 2020 t/m mei 2020, maar ook bijvoorbeeld over de periode mei 2020 t/m juli 2020. Het liefst kies je natuurlijk voor de periode waarin je het meeste omzetverlies hebt. Helaas is dat op dit moment niet voor ieder bedrijf  goed in te schatten.

Wanneer je de aanvraag van de NOW-subsidie nog niet gedaan hebt, kun je deze dus het beste zo lang mogelijk uitstellen! Je mag de aanvraag tot en met 31 mei 2020 indienen. Onze tip is dus: vraag de NOW-subsidie pas aan in de tweede helft van mei. Dan kun je wellicht beter inschatten in welke periode van 2020 je het meeste omzetverlies lijdt door de coronacrisis.

 

2 Verlaging van de loonsom kan een terugbetaling van de NOW-subsidie betekenen

Niet alleen een verkeerde inschatting van het omzetverlies kan zorgen voor een terugbetaling van het voorschot van de NOW-subsidie. Een lagere loonsom kan er ook voor zorgen dat je een deel van de subsidie moet terugbetalen!
De hoogte van de subsidie wordt namelijk berekend op basis van de loonsom die het bedrijf had in de maand januari 2020. Dit wordt doorberekend in de maanden waarover je de subsidie hebt aangevraagd. Hiervoor krijg je een voorschot. Ligt de daadwerkelijke loonsom lager dan in de maand januari dan is ook de subsidie lager. Dit kan voorkomen als je bijvoorbeeld minder mensen in dienst hebt omdat het bedrijf stil ligt. Het kan dan zijn dat je het voorschot deels moet terugbetalen!

Helaas kan dit voorschot niet worden veranderd. Als je verwacht dat de loonsom van januari hoger is dan de loonsom van de periode waarover je de de subsidie hebt aangevraagd, kun je het beste een deel van het geld reserveren. Wanneer je dan een gedeelte moet terugbetalen levert dit geen problemen op.

 

3 Spreid de betaling van het vakantiegeld

Als jouw bedrijf in financiële problemen komt door de coronacrisis mag je in dit uitzonderlijke geval het vakantiegeld (deels) later betalen. Het vakantiegeld dient normaal gesproken op 30 juni te zijn uitbetaald, maar mag dit jaar op een later moment worden uitgekeerd.

De belangrijkste voorwaarde hiervoor is dat je toestemming van de werknemer hebt. De vakbonden wijzen er ook op dat bij de NOW-regeling rekening wordt gehouden met het vakantiegeld. Maak hier dus alleen gebruik van in het uiterste geval.
Mocht je ervoor kiezen om het vakantiegeld later uit te keren, zorg dan dat dit goed wordt vastgelegd!

 

4 Melding betalingsonmacht is niet nodig

Als je uitstel aanvraagt voor het betalen van loonheffingen en/of omzetbelasting van een rechtspersoon die onder de vennootschapsbelasting valt, hoef je geen afzonderlijke melding te doen voor betalingsonmacht. Het verzoek om uitstel van betaling door de coronacrisis wordt namelijk direct als melding betalingsonmacht aangemerkt. Dit geldt zowel voor de al verstreken tijdvakken vanaf 1 maart als voor de toekomst.

 

5 Verlaging DGA salaris

Het maandloon van een aanmerkelijkbelanghouder (ab-houder) mag, bij grote gevolgen voor de omzet en liquiditeit van een bv door de coronacrisis, worden verlaagd.
Aan het einde van 2020 kan worden bepaald wat het gebruikelijk loon is voor de aanmerkelijkbelanghouder. De ab-houder heeft dan meer inzicht wat de impact van de coronacrisis is op de bv. Het loon mag niet met terugwerkende kracht worden verlaagd. Dit kan alleen over de toekomstige maanden van 2020.
Voor de verlaging van het loon is geen instemming van of vooroverleg met de belastingdienst nodig. Het verzoek hiervoor hoeft dus niet te worden ingediend. Het dient wel te worden vermeld in de aangifte loonheffingen.

 

6 Aanpassen van de jaarrekening 2019

De gevolgen van de coronacrisis zullen in de jaarrekening behandeld worden als een gebeurtenis na balansdatum, die geen verdere informatie geeft over de feitelijke situatie op balansdatum. Dit zal in eerste instantie niet worden verwerkt in de jaarrekening 2019, tenzij het niet melden ervoor zorgt dat de jaarrekening geen getrouw beeld meer geeft. Of de jaarrekening van 2019 door de coronacrisis van 2020 moet worden aangepast zal dus vooral gebaseerd worden op de continuïteit van de onderneming.

Er zijn vier mogelijke situaties waar jouw bedrijf zich in kan bevinden:
1 Er is geen twijfel over de continuïteitsveronderstelling
2 Er is twijfel, gezien het slechte resultaat/ontwikkeling van eigen vermogen of cashflow. Dit is niet zodanig dat er discontinuïteit ontstaat.
3 Er bestaat gerede twijfel, dan wel ernstige onzekerheid over de continuïteit
4 Er is sprake van discontinuïteit

Situatie 2 en 3 zijn erg subjectief en in deze gevallen zullen wij advies geven omtrent de eventuele aanpassing van de jaarrekening. Hiermee willen we het belangrijkste doel van de jaarrekening bereiken: de gebruikers goed te informeren over de financiële gezondheid van de onderneming.

Recommended Posts
Neem contact op

We reageren zo spoedig als mogelijk op uw vraag.